V.A.Mocarts

TĀ DARA VISAS
JEB ROKASGRĀMATA TIEM,
KAS IEMĪLĒJUŠIES

rotaļīga drāma

Maskavas Akadēmiskais K.S. Staņislavska
un Vl.I. Ņemiroviča-Dančenko mūzikas teātris

Librets: Lorenco da Ponte

Diriģents: Volfs Goreļiks
Režisors: Aleksandrs Titeļs
Mākslinieks: Vladimirs Arefjevs
Galvenais kormeistars: Staņislavs Lukovs
Gaismu mākslinieks: Ildars Bederdinovs

Lomās: Nataļja Muradimova, Nataļja Vladimirskaja, Larisa Andrejeva, Aleksejs Dolgovs, Iļja Pavlovs, Dmitrijs Zujevs

Izrādes garums 3 st. 20 min.

BELLA VITA MILITAR
Viss sākas ar Alfonso vārdiem par to, ka karalis iesaucis virsniekus armijā. Pret karu operā „Cosi fan tutte” var attiekties kā pret nosacītu lietu, joku, turklāt to pieļauj arī teksts: „Bella Vita militar” - „Cik skaista ir armijas dzīve”- dzied koris, kad Fernando un Guljelmo dodas prom.
Bet ir viegli iztēloties, ka kaut kur patiešām notiek karš, un cilvēku nosūtīšana karā ir dabiska un samērā ierasta lieta. Turklāt Austrija tajā laikā tiešām karoja ar turkiem. Operas pirmizrāde notika tajā pašā gadā, kad Izmailas turku cietokšņa iekarošanā, ko komandēja Suvorovs, izcēlās jaunais karavadonis Kutuzovs. Krievija un Austrija šajā karā bija sabiedrotās.
Karš, nacionālās atbrīvošanas kustības bieži kļuvušas par fonu operu sižetiem. Rosīni „Vilhelms Tells”, Verdi „Likteņa vara”, Prokofjeva „Karš un miers”, „Semjons Kotko”, „Stāsts par īstu cilvēku”. „Boriss Godunovs” sākas un beidzas ar dumpi. Militārie sižeti bieži sastopami jau baroka laika operās, vēl pirms Mocarta.
Cilvēce visu mūžu ir karojusi un turpina karot. Un karš vīriešus un sievietes dala pēc ļoti svarīga principa: vīrieši - tie ir mājas sargātāji, dzimtenes aizsargi; sievietes dziedē viņu brūces, pasargā mājas pavardu, māju un pašu vīrieti. Šajā „darbu dalīšanā” kara laikā ir kaut kas mūžīgs: tā iekārtota daba. Miera laika dzīve mūs ļoti sajaukusi - profesionāli, konfesionāli, pēc izglītības. Miera laikā vīrieši nodarbojas ar apģērba piegriešanu, bet sievietes strādā jaunceltnē.
Karš daudz ko padara skaidrāku un noīsina. Aizvāc kruzuļus, atstājot tikai pašus pamatus. Un tajā pašā laikā karā daudz kas tiek pieļauts: karš visu norakstīs, jo jau rīt mani var ievainot vai nogalināt. Un sievietes to saprot.

Aleksandrs Titeļs